Odzież z nadrukiem firmy należy odróżnić od odzieży roboczej. Ubrania z logo to na ogół tzw. odzież reklamowa. Różnego rodzaju firmy się w nią zaopatrują, by promować swój biznes, swoje produkty i utrwalać pozytywny wizerunek wśród osób mających styczność z pracownikami, którzy są ubrani np. w koszulki z logo firmy. Jak wybrać odzież reklamową i czy można odliczyć od niej VAT?
Odzież reklamowa z logo firmy – jak wybrać?
Wybór producenta z odzieżą reklamową dla firm nie jest łatwy, bo rynek ten jest naprawdę nasycony. Niemniej istnieje wiele kryteriów, którymi można się sugerować, by wybrać najbardziej praktyczną i trwałą odzież reklamową. Pierwsza rzecz, na którą należy zwrócić uwagę to materiał. Powinien być oddychający i najlepszą tkaniną na ogół okazuje się pod tym względem bawełna.
Ponadto, by zapewnić pracownikom odpowiedni komfort, warto zakupić odzież reklamową w fasonie zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Krój uniwersalny nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo warto zwrócić uwagę również na praktyczność koszulki, bluzy czy spodni reklamowych. Być może na konkretnych stanowiskach pracy personelowi przydałyby się w odzieży kieszenie, szlufki na pasek czy kaptury.
Trwały nadruk logo na odzieży reklamowej
Niezwykle istotnym elementem jest oczywiście logo firmy, które ma się pojawić na odzieży. Co z tego, że wybierzemy koszulki czy bluzy firmowe z trwałego i dobrej jakości materiału, skoro logo spierze się po kilku praniach. Aby uniknąć takie faux-pas, warto zdecydować na jedną z 3 najtrwalszych i najpopularniejszych metod znakowania odzieży.
Haft komputerowy wydaje się najtrwalszą metodą umieszczania logo na odzieży. Wiadomo, że ani wysoka temperatura, ani mechaniczne uderzenie czy otarcie nie są w stanie naruszyć haftu. Poza tym wykorzystanie haftowanego logo na odzieży reklamowej pozwala uzyskać naprawdę atrakcyjny i estetyczny efekt. Jednak jeżeli do wyszycia jest duża powierzchnia, to trzeba się liczyć ze sporymi kosztami. Poza tym loga tego rodzaju stosuje się na grubych materiałach ok. 190 g.
Sitodruk jest jedną z najpopularniejszych opcji zadrukowywania ubrań. Poza tym to bardzo trwała metoda, która pozwala zachować logo firmy na koszulce czy bluzie przez naprawdę wiele lat. Nadaje się do stosowania zarówno na bawełnie, jak i poliestrze. Warto pamiętać, by odzież reklamową z sitodrukiem prać w 40 stopniach C i przewracać na lewą stronę, by wydłużyć jej trwałość.
Sublimacja z kolei to technika drukowania loga czy napisów na ubraniach reklamowych, jednak wykonanych wyłącznie w 100% z poliestru. Co więcej, powinno się nią znakować głównie jasne koszulki czy bluzy firmowe. Niemniej to również kolejna do wyboru trwała metoda znakowania odzieży.
Odzież reklamowa a odliczenie VAT
Firmy decydujące się na zakup odzieży reklamowej powinny wiedzieć, że mają możliwość odliczenia jej kosztów od podatku VAT. Fakt ten jednak musi być odpowiednio uargumentowany i udokumentowany. Wydatek na ubrania reklamowe może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów jeżeli mają one związek z prowadzoną działalnością firmy.
Ponadto koszulki, bluzy, spodnie czy kamizelki firmowe muszą utracić charakter osobisty i posiadać charakterystyczne znaki firmowe, jak logo czy kolor. Dodatkowo należy móc wykazać, że ich zakup i rozdysponowanie pracownikom ma wpływ na osiąganie przychodu. Co można rozumieć w taki sposób, że pracownik ze schludną koszulką, która ma logo, nadruk związany z produktami czy usługami danej firmy buduje i utrwala pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Takie postrzeganie w końcu ma istotny element w korzystnym zawieraniu umów z kontrahentami i zachęcaniu potencjalnych konsumentów do wybierania właśnie naszej firmy.
Nie można jednak naginać tych przepisów, próbując uznać garnitury, eleganckie koszule i spodnie za odzież firmową pracownika, jeśli logo zostało umieszczone w mało widocznym miejscu np. na wewnętrznej stronie marynarki czy metce. Wówczas trzeba liczyć się z dezaprobatą fiskusa.